CZAS: 20.09.2014

g.16.30 - 19.00   WSPÓLNA LEKTURA
g.19.30 - 20.00   WYKŁAD
g.20.00 - 21.30   PANEL DYSKUSYJNY

MIEJSCE:

FEMINOTEKA ul. Mokotowska 29a

Jak często dane Wam było usłyszeć? Każda feministka to lesbijka. Albo: Każda lesbijka to feministka. Albo: Feminizm jest teorią, lesbianizm jest praktyką. Nadal w powszechnej świadomości mariaż lesbijki i feministki to oczywistość.
Ale co o tym myślą same zainteresowane? Relacje wcale nie są łatwe.

Czy wpływ na to mają różnice celów kobiet heterosekualnych i nieheterosekaualnych? Czy to lęk przed radykalnością ruchu kobiecego czy podwójnym stygmantem? Czy może wciąż kobiety - bez względu na orientację seksualną - nie wyzwoliły się spod wpływu patriarchalnej władzy, która je dzieli?

Podczas spotkania spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, opowiemy o historii związku les/fem na świecie i w Polsce. Spróbujemy też spojrzeć w przyszłość, zastanowimy się, co można zrobić, żeby zmienić obecny stan rzeczy.
Przypatrzymy się problemom z różnych punktów widzenia - naukowego, aktywistycznego, indywidualnego i zbiorowego. Swoim doświadczeniem i wiedzą podzielą się:  MARZENA CHIŃCZ, MONIKA KŁOSOWSKA, 
PAULINA KROPIELNICKA,  PAULINA SZKUDLAREK

WSPÓLNA LEKTURA

TEKST. Radicalesbians. Kobieta identyfikująca się z kobietami (1970), tłum. Lena Piątkowska
(Furia Pierwsza 4-5 1999/2000).
CZAS. g. 16.30 / Biblioteka Feminoteki
PROWADZENIE. Monika Kłosowska

Przykładanie etykiety "lesbijka" nie tylko do kobiety, która aspiruje do bycia człowiekiem, ale i do każdej sytuacji prawdziwej miłości, solidarności, prymatu kobiet jest pierwszą formą dokonywania podziałów pomiędzy kobietami.

Zapraszamy do wspólnej krytycznej lektury jednego z najbardziej znanych tekstów o lesbijkach- rewolucjonistkach-feministkach. Po raz pierwszy pojawił się w formie ulotki na Secend Congress to Unite Women w 1970 roku. Grupa Radicalesbians, która napisała ten manifest, przerwała obrady i przeforsowała dyskusję na temat lesbianizmu w ruchu kobiecym. Radicalesbians tworzyły Rita Brown, Ellen Bedoz, Cynthia Ellen, Lois Hart, March Hoffman i Barbara XX.
Podczas wspólnego czytania chcemy zastanowić się m.in. czy słowa sponad 40 lat jeszcze dotyczą lesbijek? Jak zmienił się stosunek feministek do lesbijek na świecie i w Polsce?



WYKŁAD WPROWADZAJĄCY

TEMAT. Lesbijskość - apoteoza czy skandal feminizmu? - DO POBRANIA PDF
CZAS. g. 19.30
PROWADZENIE. Paulina Szkudlarek

Tematem, do namysłu nad którym zapraszam, są trudne i nieoczywiste związki feminizmu i lesbijskości. Obszary te rozumiane są jako tryby realizacji siebie w życiu społecznym i osobistym oraz jako postawy intelektualne. Pytanie o to, kim jest lesbijka, współcześnie stało się rytualne. Moim zamierzeniem jest prześledzenie "przygód" lesbijki jako przedstawicielki pewnej społeczności, wręcz klasy, jako figury, z jaką możemy mieć podstawy do identyfikacji, brania wzorca czy przynajmniej czerpania inspiracji, bądź wobec której chcemy się zdystansować, odseparować. Historia, jaka zostanie przedstawiona (i poddana dyskusji) nie jest długa, ale za to bogata i wielowątkowa. Dla mnie najistotniejsze jest wskazanie na kilka kluczowych kwestii: zaistnienie feminizmu lesbijskiego, jego proliferacja, konflikty w obrębie społeczności, dezaktualizacja dotychczasowych formuł i kondycja ruchu po ich przepracowaniu. Perspektywa socjohistoryczna będzie odwoływać się do realiów amerykańskich, jednak w uwzględniającej polską specyfikę formie krytycznej, ponawiającej pytanie: co to znaczy dla nas (dla inicjatorek dyskusji, dla mnie, dla osób uczestniczących, dla kobiet identyfikujących się jako nieheteronormatywne)? Jakie wnioski możemy wyciągać dla siebie? I wreszcie, jakie realia współtworzymy prywatnie oraz poprzez nasze aktywistyczne interwencje?

REKLAMÓWKA

WYWIADY z Romą Cieślą, Ewą Furgał, Maja Zabawską.

O feminizmie, lesbijce org, Kongresie Kobiet.

O przestrzeniach lesbijskich i gejowskich.

O lesbijskim separatyzmie i mediabiografii.

O feministyczno-lesbijskim archiwum.